Skitourguide.net

Trzy razy Kalenica.

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny

Trasa - Przełęcz Jugowska( 801m.n.p.m.) - Rymarz (913 m.n.p.m.) - Zimna Polanka (879 m.n.p.m.) - Kalenica (964 m.n.p.m.) - Żmij (887 m.n.p.m.) - Jugów, Sobków, Pniaki (ok. 600 m.n.p.m.) - Kalenica (964 m.n.p.m.) - Niedźwiedzi Potok (ok. 550 m.n.p.m.) - Bielawska Polanka (803 m.n.p.m.) - Kalenica - Bukowa Chata (ok. 700 m.n.p.m.) -Przełęcz Jugowska (801 m.n.p.m.).

Podejścia - ok. 1050m.

Zjazdy - ok. 1050m.

Trudności - brak.

Niebezpieczeństwa - Twarde tyczki ;-) (tzw. drzewa) i dziki.

Sprzęt - kask, kompas, mapa, coś na dziki :-).

Schroniska - Zygmuntówka, Bukowa Chata.

Mapa - Góry Sowie, Wydawnictwo Turystyczne Plan.

Uwagi - Tura bezpieczna i legalna. Laughing Konieczna umiejętność pozatrasowej jazdy w lesie. Trasa wykorzystuje walory zjazdowe masywu Kalenicy. Śmiało można ją nazwać "Nie tylko Wielka Sowa" Laughing

Samochód zostawiamy na Przełęczy Jugowskiej, na jednym z przygotowanych, darmowych parkingów ośrodka "Jugów Park", Z przełęczy łagodnie w górę drogą warstwicową (narciarska trasa biegowa), na płd-wsch., w kierunku stoku narciarskiego na Rymarzu. Jeszcze przed stokiem wchodzimy na czerwony szlak, którym ostro w górę na Rymarza. Możemy nań wejść także stokiem narciarskim. Z Rymarza krótki zjazd na fokach, na Zimną Polankę, skąd dalej po czerwonym szlaku na Słoneczną i Kalenicę. Wchodzimy na teren rezerwatu "Bukowa Kalenica". Po drodze sporo urokliwych gnejsowych skałek. Kalenicę wieńczy metalowa wieża widokowa, z jedną z najlepszych panoram w Sudetach.

Na wieży. Widok w kierunku wschodnim.

Ze szczytu zjeżdżamy czerwonym szlakiem w kierunku południowym. Po około dwustu metrach, w miejscu gdzie szlak skręca ostro w lewo odbijamy w prawo, by łagodnie wyjechać na Żmija, który stanowi południowe ramię Kalenicy. Żmija omijamy (widczone szczytowe skałki) minimalnie od prawej strony.

Na Żmiju. Widok na zachód.

Ze Żmija ładnym zjazdem, w rzadkim lesie w kierunku południowym, początkowo wzdłuż płotu ograniczaącego młodnik, do drogi warstwicowej (biegowa trasa narciarska). Drogę przecinamy, omijając z lewej strony leżące poniżej niej skałki. Las na krótko gęstnieje. Kontynuujemy zjazd odbijając cały czas w lewo, tak by połączyć się z żółtym szlakiem schodzącym z Bielawskiej Polanki do przysiółka Sobków-Pniaki. Możemy dojechać do pierwszych zabudowań,  lub przy niesprzyjających warunkach śniegowych, zawrócić wcześniej. Żóltym szlakiem podchodzimy na przełęcz Bielawska Polanka. Z niej w lewo ponownie na Kalenicę.

Z Kalenicy zjeżdamy tym razem w kierunku wschodnim. Początkowo po szerokim grzbiecie,  odbijając w lewo, kierujemy się do wyraźnego jaru, którym najciekawszy i najbardziej stromy z tu opisanych, leśny zjazd na jego dno. Przy dobrych warunkach śniegowych dojeżdzamy aż do Niedźwiedziego Potoku. Po zjeździe podchodzimy bez szlaku na płd.-płd.zach. na Bielawską Polankę. Idziemy mniej więcej dnem jaru, którym spada potok z Bielawskiej Polanki. Dalej znanym już nam podejściem na Kalenicę.

Z Kalenicy zjeżdżamy drogą pierwszego podejścia, przez Słoneczną na Zimną Polankę, z której przez Rymarza dostaniemy się na stok narciarski. Możemy wrócić trawersując w zjeżdzie w prawo, z początku stoku na Przełęcz Jugowską, lub stokiem zjechać na do Bukowej Chaty. Obok stare schronisko Zygmuntówka. Stąd będziemy musieli wrócić na przełęcz około 15 minutowym podejściem. Możemy też skorzystać z wyciągu :-)

Podsumowanie - Trasa, jednodniowa. Urokliwa, atrakcyjna turystycznie. Jak na Góry Sowie oferuje spore przewyższenie, co przy głebokim śniegu może okazać się konkretnym wyzwaniem dla torującego. Odcinek, Przełęcz Jugowska-Kalenica, może być przetary. Na pozostałych odcinkach raczej nie spotkamy śladów.

Warianty - Dzięki "nowoczesnemu" ułożeniu trasy, w trzy pętle, mamy możliwość jej skrócenia o drugi, lub trzeci zjazd.